SOLOPRISVINDER 2019

Samaneh Roghani. Soloprisen 2019. Foto Søren Rønholt

Soloprisvinder 2019 – Samaneh Roghani (IR)

Artist talk med Soloprisvinderen onsdag d. 6. februar kl. 17 i Kunsthal Charlottenborgs biograf (gratis entre). Talken foregår på engelsk og moderes af Thomas Lindvig, billedkunstner og bestyrelsesformand i Charlottenborg Fonden.

Juryen har valgt at pege på den iranske kunstner Samaneh Roghani (født 1984) som modtager af årets Solopris for værket Barzakh (Limbo). Roghani har skabt et særligt væsentligt værk, der både arbejder nytænkende med værkets medier (video, skulptur, installation) og ikke mindst evner at gøre kunstnerens personlige historie rørende, relevant og vigtig. En enig jury blev fænget af hendes evne til at arbejde formelt og rumligt og samtidig koble dette overbevisende og ufravigeligt til værkets udsagn og indhold.

Kunstneren siger om værket: “Dette værk handler om at emigrere og det faktum, at et menneske som mig kan forlade sit land for at få et bedre liv og frihed til at protestere mod ulighed og faktisk ende med at blive frygten for at gøre netop det kvit.”

Den gribende fortælling virker stærk, fordi Roghani formår at oversætte sin egen private historie til noget alment og væsentligt. Og hun gør det gennem et værk, hvor beskueren oplever temaet tæt på egen krop: Gennem den lange korridor, hvor vores skygger indgår som en del af videobilledet af mennesker, der vandrer. Vi passerer en række reb (der giver uhyggelige associationer til fangenskab og henrettelse), men vi kommer også forbi og om på den anden side. Det er et værk, der arbejder immersivt med rummet. Netop fordi det inddrager beskuerens bevægelse som en del af sin tidslighed, går den tankevækkende og uhyggelige side af værket kun langsomt op for os. Det sniger sig så at sige ind under huden på os gennem den sanselige passage. Det virker stærkt.

Værket eksemplificerer på fornemste vis det bedste ved Charlottenborg Forårsudstilling. Det arbejder begavet og sikkert på tværs af medierne video, skulptur og arkitektur i form af en rumlig installation, samtidig med at historiens aktuelle relevans og oprigtighed rører os i kraft af kunstnerens sensibilitet og fornemmelse for det æstetiske felt. Det fortjener alle de priser, det kan få.

Anna Krogh, kurator, Brandts – Museum for Kunst og Visuel Kultur