Charlottenborg Fonden
Foundation

Forårsudstillingen
Spring Exhibition

1 / 2 – 13 / 3
2023

 
 

Kunstnere / Artists:

1. Solveig Aalberg (NO)
2. Anders Aarvik (DK)
3. Emil Alenius (DK)
4. Marcus Trappaud Bjørn (DK)
5. Adam Bloch (DK)
6. Yasmina Derradj (DK / DZ)
7. Ash Garwood (US / AU)
8. gruppe-aja (DK)
9. Siri Hammarén (SE)
10. Lene Harbo (DK)
11. Maria Hardin (US / SE)
12. Helen Haskakis (SE)
13. Torkild Helland Kleppe (NO)
14. Laurits Honoré Rønne (DK)
15. Jan Ijäs (FI)
16. Yasmin Jalilian (DK)
17. Ria Albano (BR/DK)
18. Flemming Jensen (DK)
19. Ebba Johansson (SE)
20. Iida Jonsson / Ssi Saarinen
/ Ona Julija Lukas Steponaityte (FI / FI / LT )
21. Mads Juel (DK)
22. Carl Lützen (DK)
23. Amalia Melchior Hyldahl (DK)
24. Bjørg Dyg Nielsen (DK)
25. Ivan Nylander (DK)
26 Theodor Nymark (DK)
27. Det Kongelige Akademi, Institut for Bygningskunst og Kultur, kandidatprogrammet Kunst og Arkitektur / The Royal Academy’s School of Architecture, Institute of Architecture and Culture, Master programme in Art and Architecture.

Studerende / Students: Philip Alexander Antons (DK), Nina Ballegaard (DK), Nomi Ancher Bekker (DK), Frederik Bergan (NO), Anne Louise Bjerre (DK), Malin Eva Katarina Eliasson (DK), Anna Fogh (DK), Esther Kristine Fröhlich (DK), Kajsa Gustafsson (SE), Marcus Alexander Bøhmer Hornslien (NO), Mads Vagn Jacobsen (DK), Jonathan Carl Jensen (DK), Ane Bella Sjøsten Panholm (DK), Rose Bygholm Risager (DK), Clara Sabel (SE), Anna Eglite Sørensen (DK), Anne Marie Stahl (DK), Magnus Johan Storgaard (DK), Torjus Tenge (NO) og Tobias Uldahl Thomsen (DK). Undervisere / Teachers: Rikke Sandbugt (NO), Høgni Hansen (DK) og Thomas Knud Gunnersen Harboe (DK)

28. Nisei Ota (JP)
29. Signe Ralkov (DK)
30. Nicklas Randau (SE)
31. Sophie Søborg Mosbæk (DK)
32. Jørn Hulgaard Sørensen (DK)
33. Ihsan Saad Ihsan Tahir (DK)
34. Meri Toivanen (FI)
35. Jelena Lilija Kimsdotter Vänts (SE) 
36. Frej Volander (DK)
37. Kristoffer Bech (DK)

I 2023 inviterede Charlottenborg Fonden for 166. gang til Forårsudstillingen på Kunsthal Charlottenborg og præsenterede årets antagne kunstnere.

Mere end 944 kunstnere og kunstnergrupper søgte om optag på årets Forårsudstilling og med de rekordmange ansøgere gennemgik juryen mere end fire tusinde værker. Feltet blev skåret ned til 37 kunstnere og kunstnergrupper, som kunne opleves på dette års Forårsudstilling, der var åben 1. februar – 5. marts 2023.

Værkliste / Work index

Gulvplan / Floor Plan

Introduktion / Introduction

Kuratorstatement

Kolofon / Colophone

 

Værkliste / Work Index

Solveig Aalberg (NO)

1

Continuum #069 (2020)
Hvid x 25, sort x 26, græsgrøn x 24, græsgrøn // bladgrøn x 13, græsgrøn // stærk lime x 9. Sting: neon pink. Vævet; linned, bomuld og polyester.
24 x 19 x 5cm.

Continuum #056 (2020)
maj grøn, marineblå x 62, hvid x 62, citrongul,
lys mangan violet x 16, lys mangan violet // neon pink x 16, dyb koboltgrøn, strålende orange. Vævet og syet. Hør, bomuld og polyester.
24 x 19 x 5cm.

Continuum #070 (2020)
Strålende orange x 2, skinnende hvid x 40, mørk benzin x 41, mørk turkis, medium kød // neongul x 74, stærk lime. Sting: neongule. Vævet og syet. Hør, bomuld, polyester og polypropylen.
24 x 20 x 5cm.

Continuum #052 (2020)
Forside: hvid x 111, sort x 110, gul citron x 22.
Bagside: hvid x 111, sort x 110. Twist, løkker, knuder: gul citron, maj grøn, creme, gylden gul, dyb rød. Vævet, syet, snoet og bundet. Linned, bomuld og polyester.
24 x 20 x 9cm.

Continuum #043 (2020)
Bagside: hvid x 2, babyblå x 70, skinnende grå x 68, kædefarver. Forside: hvid x 2, babyblå x 70, skinnende grå x 68. Snoede tråde: sort og hvid, lys violet og hvid, lys aqua og hvid, babyblå og hvid. Vævet, syet og snoet. Linned, bomuld, polyester og polypropylen.
24 x 20 x 9cm.

Anders Aarvik (DK)

2

Untitled (capsule) (2022)
Mundblæst graalglas, jord, hvedefrø, mumificerede amfibier.
55 x 250 x 150cm.

Untitled (mennesket, amfibiet) (2022)
Ætsning, fluorescerende pen påført af plotter, passepartout, farvet egetræsramme
44 x 34 x 2cm.

Emil Alenius (DK)

3

(Ingen titel) (2022)
Papir

(Ingen titel) (2022)
Papir

Marcus Trappaud Bjørn (DK)

4

Heroin (2022)

Archival pigment print på Hahnemuhle museum
Edition ⅕49,2 x 61,2 cm / 56x68cm. (inkl. ramme)

Adam Bloch (DK)

5

Street Birds (2022)
Act (2022)

Galleriprint på Hahnemühle Photo Rag 308g, klæbet på dibond med passepartout. 15x30mm profil, hvidmalet, 10mm hvid afstandsliste, UV70 glas. Edition 1/2

58 x 48 x 1cm. (inkl. ramme)
58 x 48 x 1cm. (inkl. ramme)

Yasmina Derradj (DK/DZ)

6

(A) G3CKOKIDB0Y MUNIR (2022)
Fotoprint, grafik
168 x 118cm.

Algier 2018 + green choir 2022 (2022)
Grafik, lyd
118 x 84 cm, 1:22 min.

G3ckokidboyMunir (2022)
Fotografi kollage/selv-portræt 
148 x 111cm.

Callback (2022)
Video, 2:53 min.

A HEART, SOUMWHERE (2022)
Lyd, 1:41 min.

Ash Garwood (US/AUS)

7

Equivalence #4 (2021)
Silver Gelatin Print from digital render
Ed 2 / 3 (+2AP)
164 x 112cm .

Bitter Lake (2020)
Silver Gelatin Print from digital render
Ed 2 / 3 (+2AP)
164 x 112 cm.

gruppe-aja (DK)

8

Columbarium (2022-2023)
Gasbeton og messing
95 x 60 x 95cm.
Edition 2/2

Siri Hammarén (SE)

Huset minns, det jag inte vet (2022)
Digitaliseret 16 mm. film, 4:53 min. (båndsløjfe)

Lene Harbo (DK)

10

Melting in your eyes 2 (2022)

Fototapet, inkjet print – selvklæbende. 150gr højkvalitetstryk på non-woven tapet, hvid (PVC-fri).
360 x 240 x 0,2 cm.

Maria Hardin (US/SE)

11

don’t memento mori memento everyone who obliterates themselves in that knowingness of girlhood (2021)
Giclée-tryk på 230g mat kunstpapir
69,3 x 90cm.

devotion (2021)
Lyd, 5:18min.
Lyd komponerat af Simon Eliasson.

hungry i cum 2 u (2022)
Video, 3:33 min.

Helen Haskakis (SE)

12

Hundra rötter dricker tyst (2022)
Olie på lærred
120 x 210cm.

Torkild Helland Kleppe (NO)

13

Minimegalith<3 (2023)
Overskudsjord fra byggeprojekter i København, hønsenet, gazebind, plast, papir.
50 x 65 x 80cm.

Capture the Forest I (2022)
Farveblyant, papir
13 x 20 x 1cm.

Capture the Forest II (2023)
Farveblyant, papir
13 x 20 x 1cm.

Laurits Honoré Rønne (DK)

14

DRYP FRA EN MELODI (2022)
Video, 12 min.

Jan Ijäs (FI)

15

HOUSE OF THE WICKEDEST MAN IN THE WORLD (2022)
HD-video (original optageformat 16 mm og 35 mm film), 25 min. Edition 1/5

23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (2023)
HD video, 17 min. Edition 1/3

Waste no.6 How Great (2021)
HD-video (originalt optageformat 16mm og 35mm film), 53 min. Edition 4/5

Belgrade Forest Incident …and What Happened to Mr.K? (2021)
HD-video (originalt optageformat 16 mm film), 31 min. Edition 1/5

Yasmin Jalilian (DK)

16

They Call You Aziz (2022)
4K video, 23:12 min.

Ria Albano (BR/DK)

17

Helligdommen Derhjemme Maria og Jesus (2022)
Jute, guache, papir, pap, træ, materialer der holder alle fra vugge til kisten.
29 x 45 x 13cm.

Offering til Havets Dronning (2022)
Video, 16:00 sek. 

Solnedgang (2022)
Video, 52:00 sek

Flemming Jensen (DK)

18

Solstrejf (2022)
Akryl på lærred.
120 x 80cm.

Ebba Johansson (SE)

19

Lost Things ll (2022)
Olie på lærred. 61x76x1cm.

Secret message ll (2022)
Olie på lærred. 23x30x1cm.

​​Iida Jonsson (FI), Ssi Saarinen (FI), Ona Julija Lukas Steponaitytė (LT)

20

Terrarium (2022)
40 x 200 x 200cm., video (loop)

Greywater (2022)
Aluminiumbeholdere, dyppekogere
80 x 30 x 30cm.

Mads Juel (DK)

21

In the Days Where the Fog Doesn’t Lift (2022)
Analogt fotografi og notater. Print på Hahnemühle-papir, 308 gram. 108x133cm. Edition 1/5

 

A Collective Self-Portrait (2023)
Analogue photograph and notes. Print on Hahnemühle paper, 308 grams. 108x133cm. Edition 1/5

Carl Lützen (DK)

22

Buoyant (2022)
Akvarel på udklip af raderinger, litografi og forskellige slags papir klistret på lærred.
50 x 40 x 2cm.

Amalia Melchior Hyldahl (DK)

23

Montre, jord, sten, rødder og menneskeknogle.
120 x 145 x 60cm.

Bjørg Dyg Nielsen (DK)

24

Ikke alle kampe skal kæmpes med skarpe sværd (2022)
Mundblæst glas
49 x 18 x 4cm.

Ivan Nylander (SE)

25

Skordatura (2022)
30 min performance. 

Theodor Nymark (DK)

26

Chapel (2021)
Papkasse, magnetisk maling, magnet, whiteboard folie, whiteboard marker, stearinlys. 25x15x35cm.

Untitled (2020)
Styroform, gips, roadkill due, tørrede mandariner. 30x25x40cm.

Studerende fra Det Kongelige Danske Akademi, Institut for Bygningskunst og Kultur, kandidatprogrammet Kunst og Arkitektur:

Philip Alexander Antons (DK), Nina Ballegaard (DK), Nomi Ancher Bekker (DK), Frederik Bergan (NO), Anne Louise Bjerre (DK), Malin Eva Katarina Eliasson (DK), Anna Fogh (DK), Esther Kristine Fröhlich (DK), Kajsa Gustafsson (SE), Marcus Alexander Bøhmer Hornslien (NO), Mads Vagn Jacobsen (DK), Jonathan Carl Jensen (DK), Ane Bella Sjøsten Panholm (DK), Rose Bygholm Risager (DK), Clara Sabel (SE), Anna Eglite Sørensen (DK), Anne Marie Stahl (DK), Magnus Johan Storgaard (DK), Torjus Tenge (NO) og Tobias Uldahl Thomsen (DK), samt undervisere: Rikke Sandbugt (NO), Høgni Hansen (DK) og Thomas Knud Gunnersen Harboe (DK)

27

Det Utætte Hus (2022)
Stål, træ, aluminium, beton og støbejord.
535 x 902 x 616cm

n.o works (JP)

28

X=X prototype (2022)
406x410x300cm.
Edition 3/12

Signe Ralkov (DK)

29

Sapient tongue (2022)
Blød pastel på lærred
27 x 26cm.

Nicklas Randau (SE)

30

The rain of the whole (2022)
Olie og koldnålsradering i sølv på lærred
205 x 280cm.

Untitled (clouds) (2022)
Olie på lærred 
24 x 32cm.

Nightbrain (2022)
Olie på lærred
160 x 230cm.

Sophie Søborg Mosbæk (DK)

31

Vasket (2022)
HD video (16mm, klor, citronsyre, sæbe), 11:00 min.

Jørn Hulgaard Sørensen (DK)

32

Dronningen (2022)
Spillekort, pap, fiberplade og MDF
49 x 41 x 2,3cm.

Ihsan Saad Ihsan Tahir (DK)

33

CALL ME IF YOU GET LOST (2022)
Stentøj, glasur, decal
65 x 50 x 50cm.

ONE HUNDRED YEARS OF MOURNING (2022)
Stentøj, glasur, decal
47 x 28 x 28cm.

Min Broder (2022)
Stentøj, glasur, decal
25 x 31 x 31cm.

mitt notre dame (2022)
Stentøj, glasur, decal
42 x 55 x 55cm.

Think Harder (2022)
Stentøj, glasur
54 x 22 x 22cm.

Meri Toivanen (FI)

34

Yard Games (2022)
Olie på lærred
50x40x2cm.

Stage No. 3 (2022)
Olie på lærred
32 x 27 x 2cm.

Jelena Lilija Kimsdotter Vänts (SE)

35

ONE THAT I WEAR (CARRY) (2021)
Marmor, glasmosaik, keramik.
42 x 53 x 15cm.

Frej Volander (DK)

36

Symphony for dagger (2021)
Tricks. Trommer. Stikker.
Performer: Malte Frej Linnebjerg.
SD video, 0.58 min.

Kristoffer Bech (DK)

37

ext: parque (2022)
Olie på lærred
50 x 40 cm

Introduktion

Traditionen tro danner Kunsthal Charlottenborg rammen for Forårsudstillingen, der er én af de vigtigste åbne, censurerede udstillinger i Europa. Forårsudstillingen har siden 1857 udstillet kunst, arkitektur, design og kunsthåndværk. Udstillingen giver et betragteligt antal kunstnere mulighed for at udstille deres værker for en bred offentlighed.

Forårsudstillingen har i årenes løb udgjort det første betydelige skridt for mange kunstnere på vej mod en professionel karriere, samt givet mere etablerede navne mulighed for at præsentere nye værker

Forårsudstillingen har i år modtaget kunstneriske bidrag fra 944 ansøgere. Heraf bliver nu 36 kunstnere og kunstnergrupper udstillet. Bag de i alt 69 udvalgte værker er deltagere med vidt forskellige baggrunde og erfaringer.

Værkerne på Forårsudstillingen 2023 er udvalgt og kurateret af en jury bestående af: Ann Sophie von Bülow (billedkunstner), Julie Falk (billedkunstner), Isabella Hemmersbach (kurator), Nina Nørgaard (glaskunstner og designer), Skjold Rambow (billedkunstner), Søren Rønholt (fotograf) og Peter Møller Rasmussen (arkitekt).

Foruden selve værkudvælgelsen uddeles to priser: Soloprisen i samarbejde med Politikens Forhal, og Deep Forest Art Land-prisen. Med Soloprisen følger en invitation til en soloudstilling på Politikens Forhal i 2024, mens Deep Forest Art Land-prisen indebærer en invitation til at skabe et værk til skulpturparken i Kibæk

Forårsudstillingen 2023, herunder samarbejderne med Politikens Forhal og Deep Forest Art Land, har modtaget generøs støtte fra følgende fonde og sponsorer: 

15. Juni Fonden
Apollo
Augustinus Fonden
Axel Muusfeldts Fond
Beckett-Fonden
Dreyers Fond
Knud Højgaards Fond
Det Obelske Familiefond
Oda og Hans Svenningsens Fond
Statens Kunstfond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Introduction

As is tradition, Kunsthal Charlottenborg hosts the Spring Exhibition – one of the most important open, censored exhibitions in Europe. Since 1857, the Spring Exhibition has presented art, architecture, design and craft by a significant number of artists to a wider public. 

Throughout the years, the Spring Exhibition has constituted an important first step on the path towards a professional career for many young artists.

This year, the Spring Exhibition received entries from 944 applicants, of whom 36 artists and artist groups are now on display. Behind the total of 69 selected works are participants with vastly different backgrounds and experience.

The works presented at the 2023 Spring Exhibition were selected by a jury consisting of: Ann Sophie von Bülow (artist), Julie Falk (artist), Isabella Hemmersbach (curator), Nina Nørgaard (glass artist and designer), Skjold Rambow (artist), Søren Rønholt (photographer) og Peter Møller Rasmussen (architect).

In addition to selecting the works for the exhibition, two prizes are awarded: The Solo Award in collaboration with Politikens Forhal, and the Deep Forest Art Land Award. The Solo Award is accompanied by an invitation to present a solo exhibition at Politikens Forhal in 2024. While the Deep Forest Art Land Award entails an invitation to present an artwork at the sculpture park in Kibæk, Denmark.

The 2023 Spring Exhibition, including the collaborations with Politikens Forhal and Deep Forest Art Land, has received generous support from the following foundations and sponsors:

15. Juni Fonden
Apollo
Augustinus Fonden
Axel Muusfeldts Fond
Beckett-Fonden
Dreyers Fond
Knud Højgaards Fond
Det Obelske Familiefond
Oda og Hans Svenningsens Fond
Statens Kunstfond
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Kuratorstatement

Siden 1857 da den første forårsudstilling fandt sted, har verden ændret sig på utallige parametre. Multiple lokale konflikter, et par verdenskrige, mindst to pandemier og adskillige kunstneriske revolutioner har præget samfundets udvikling. Og så er jorden stadig i gang med at kollapse under klimaforandringer. Alt dette og mere har været med til at definere og raffinere kunst, brugskunst og arkitektur i forskellige æstetiske retninger. I mange årtier talte man inderligt om at “debutere” på forårsudstillingen, men i dag er det tydeligt, at mange nu i kraft af den teknologiske revolution har deres debut på internettet. Dog består den demokratiske tradition om en censureret udstilling, hvor alle kan søge ind med værker der bedømmes af en kunstfaglig jury, i sin grundform. Forårsudstillingen er en udstilling hvor Charlottenborgs sale fyldes med et udsnit af al den kunst, der bliver lavet i kunstens mange lag. En udstilling hvor en langt større vifte af kunstnere end vi er vant til, får mulighed for at udtrykke sig – de uerfarne, autodidakte og akademiuddannede såvel som kunsthåndværkere, arkitekter og designere. Forårsudstillingen tilbyder på en måde en decentralisering af kunsten, der præsenteres midt i kunstscenens centrum. Derved finder forårsudstillingen ny betydning, i en tid hvor netop decentralisering og en kritisk omvæltning af etablerede formater, er en nødvendighed for at udvikle både platforme og kunstnerisk aktivitet.

Med årets udstilling har vi besluttet, at vi som bestyrelse for Charlottenborg Fonden påtager os arbejdet som jury. Som censorer er det først og fremmest vores job at holde os åbne for hele alfabetet i alle de kunstneriske sprog. En demokratisk udvælgelse der kan være svær, men ved bl.a. at fjerne alle kategorier i ansøgningsproceduren, har vi blødt de faste rammer en smule op og opnået en proces, der både vedholder udstillingens grundlæggende format og samtidig formår at skabe en mere flydende, naturlig kontekst under udstillingen. En slags kuratering der sker gradvis, når vi som arbejdsgruppe udvælger alle de forskellige værker og sætter dem sammen. Der opstår indre logikker mellem værkerne, temaer og motiver går igen, modsætninger bliver tydelige, og alle de verdener værkerne kommer af, danner et usynligt system og rykker mod hinanden, tættere, som var de planeter i et solsystem uden sol eller centrum. For at opbygge en udstilling med så mange forskellige dele, må man vise tillid i arbejdsgruppen, og i stedet for at afgrænse interesserne til vores individuelle fagområder, har vi i højere grad oplevet juryen som en fælles hjerne hvor syn, instinkter og meninger smitter af på hinanden. 

Hvor en kurateret udstilling ofte søger efter kunst der kan respondere på en specifik tanke eller emne, forsøger vi med forårsudstillingen at finde mening og en slags struktur i den fuldstændige diversitet, der eksisterer indenfor kunstarterne. Samtidigt bliver forårsudstillingen nok aldrig en tydeligt afgrænset organisme – til det er dens kulturelle virvar for fundamentalt. Men på samme måde som aktørerne i et biotopisk landskab taler sammen gennem rødder, fungi og andre transmittere af viden, så taler værkerne i udstillingen også med hinanden og publikum om deres eksistensgrundlag, ophav og hvordan dette (eller intet af det) udtrykker sig i værket.

Derfor vil I opleve en sammensat udstilling med røde tråde, originale enere, gode historier og en masse talent. Alt sammen drevet af en kulturel folkelighed på tværs af samfund. Værker med en klassisk afgrænsning, værker der undsiger sig særlig distinktion. Er det et hus, en model eller en skulptur? Lige meget hvad, får dens fysiske tilstedevær os til at mærke vores eget, med en foruroligende kraft. 

Tidens zeitgeist er i høj grad betinget af den menneskelighed der binder os sammen, men også af de ting der alligevel skiller os ad. Når arters forsvinden kan tælles i minuttet og klimaet taktvist fortsætter sin oprustning, som en helt matematisk konsekvens af den måde, vi i store dele af verden lever på. Når information, politik og følelser forbindes i et konstant tempo på internettets platforme. Når krige og besættelser sker så tæt på, at ingen kan kigge væk længere. Når pandemier sætter bremseklodser
i samfundets rotation. Hvordan lever vi med disse fundamentale ændringer, katastrofer og kollaps i vores hverdag? Med forfærdelse og frygt? Med omsorg og lidenskab? Med æstetik? Årets udstilling indeholder både tydelige og subtile bud på disse kompleksiteter. Jord, utætte huse, hjemmeværns-, prepper- og campingæstetik, hengemte frugter og helligdomme derhjemme. Ikke engang i undergangen er alle lige og på udstillingen mødes dette med forskellige betingelser og udfald. 

Forårsudstillingen er en tradition der bringer mange kunstverdener og periferier ind på kunstscenens centrum. De kunstverdener der lever i garagen, på gaden, i provinsen, såvel som i det professionelle atelier og værksted. At opleve denne kunst kan betragtes som en social interaktion mellem dig og værket, hvor værkets æstetik og sprog udtrykker noget og der starter en samtale. En samtale der ikke altid afrundes med enighed og punktum, men også stiller spørgsmål til hele bredden af det, der er muligt i kunsten og ude i livet.

Kolofon / Colophone

Copyright ©  2023
Charlottenborg Fonden, kunstnere og tekstforfattere
/ The Charlottenborg Foundation artists and writers 

 

Jury & Kurator / Jury & Curator:
Charlottenborg Fonden bestyrrelse & daglig leder
/ The Charlottenborg Foundation Board & Daily manager

Charlottenborg Fonden Forperson
/ The Charlottenborg Foundation Chairperson:
Peter Møller Rasmussen

Charlottenborg Fonden Næstforperson
/ The Charlottenborg Foundation Deputy Chairperson:
Ann Sophie Von Bülow

Bestyrelsesmedlemmer / Board members:
Søren Rønholt
Skjold Rambow
Nina Nørgaard
Julie Falk 

 

 

Udstillingskoordinatorer / Exhibition coordinators:
Julie Koldby og Isabella Hemmersbach

Tekster / Texts: Louis Scherfig

Oversættelse / Translation: René Lauritsen

Formgivning / Graphic Design: stanza

Tryk / Print: Actum Kopi & Tryk

Kunsthand Charlottenborg
Kongens Nytorv 1
1050 København K

foraarsudstillingen.dk
kunsthalcharlottenborg.