Pressemeddelelse: Charlottenborg Fonden udpeger Isabella Hemmersbach som ny daglig leder

Isabella Hemmersbach har overtaget posten som ny Daglig Leder af Charlottenborg Fonden fra Signe Kahr Sørensen, der tiltrådte som ny direktør for Fotografisk Center den 1. november 2021. Dermed står Isabella Hemmersbach i spidsen for at arrangere Forårsudstillingen 2022.

Isabella Hemmersbach er uddannet cand.merc.pol fra CBS og har arbejdet i en årrække for CHART, senest som vicedirektør, og driver nu rådgivningsvirksomhed i eget navn. Samtidig er hun en del af det kuratoriske kollektiv pro tempore.art, som siden 2017 har eksperimenteret med at skabe sprækker i den etablerede del af kunstbranchen ved at arrangere udstillinger og arbejdsophold på bl.a. Thorvaldsens Museum og BORCH Editions med kunstnere fra vækstlaget.

Det er også de unge kunstneres position, som Isabella Hemmersbach særligt vil have fokus på i sin nye stilling hos Charlottenborg Fonden:

Forårsudstillingen eksisterer kun i kraft af sin relevans for de udstillende kunstnere. Det er derfor vigtigt for mig at sørge for at alle beslutninger, der bliver truffet, både af indholdsmæssig og administrativ karakter, har for øje at give de bedst mulige forudsætninger for kunstnerne. Forårsudstillingen har gennem de sidste mange år formået at fastholde en særlig styrkeposition og i virkeligheden været ret progressiv i at udstille kunstnere fra ind- og udland og indenfor alle kunstarter. Den position, og de mange, nye tiltag, der er blevet lanceret i 2021, vil jeg glæde mig at arbejde på at styrke yderligere, så vi kan tilbyde kunstnerne den bedst mulige platform.

I de seneste år, og særligt siden John Kørner er trådt til som fondens nye forperson, har Charlottenborg Fonden haft stort fokus på yderligere at styrke Forårsudstillingen som en platform og ressource for det kunstneriske vækstlag, der kan løfte talenter ud i en bredere sammenhæng, både geografisk og institutionelt. Blandt andet gennem en række nye, eksterne samarbejder med Politikens Forhal og Deep Forest Art Land i Kibæk.

Her kommer Isabellas erfaring fra CHART og pro tempore.art godt i spil, som John Kørner, forperson for Charlottenborg Fonden, udtaler:

“Isabella Hemmersbach har en stor force i at have haft sin gang på Charlottenborg tidligere og dermed et kendskab til forretningsgangen og hvordan vores samarbejde med Kunsthal Charlottenborg og andre samarbejdspartnere fungerer. Derudover er det en kæmpe styrke, at Isabella er uddannet fra CBS, fordi hun forstår at skabe struktur og har kendskab til det økonomisk og organisatoriske arbejde. Hertil kommer hendes store tilknytning til faget gennem sit mangeårige arbejde for CHART og pro tempore.art.

I skrivende stund gør Charlottenborg Fonden klar til at modtage ansøgninger til Forårsudstillingern 2022 fra den 29. november – 19. November 2021. Juryen, der netop er blevet offentliggjort, består af kunstnerduoen Hesselholdt og Mejlvang, billedkunstner Ursula Reuter Christiansen, arkitekt Peter Bertram, tekstilkunstner Grethe Wittrock og billedkunstner Sophie Suaning.

Forårsudstillingen 2022 afholdes på Kunsthal Charlottenborg i København fra den 6. februar – 13. marts 2022.

YDERLIGERE INFORMATION
Isabella Hemmersbach