SOLOUDSTILLER 2020

Foto Søren Rønholt

‘Roghani har skabt et særligt væsentligt værk, der både arbejder nytænkende med værkets medier (video, skulptur, installation) og ikke mindst evner at gøre kunstnerens personlige historie rørende, relevant og vigtig. En enig jury blev fænget af hendes evne til at arbejde formelt og rumligt og samtidig koble dette overbevisende og ufravigeligt til værkets udsagn og indhold.’ Juryen 2019

Juryen valgte sidste år at tildele den iranskfødte kunstner Samaneh Roghani (født 1984) Charlottenborg Forårsudstillings Solopris 2019 for værket Barzakh (Limbo). Med udgangspunkt i kunstnerens egen personlige historie handler værket om emigration, om at forlade sit hjemland for at få et bedre liv og gøre op med ulighed. Ifølge kunstneren selv udspringer hendes frygt af en opvækst under et regime, der regerer ved at indgyde skræk i enkeltindivider og i sine borgere som helhed med det formål at fastholde dem i passivitet og underkastelse. De, der trodser undertrykkelse og kæmper for retfærdighed, ender i fængsel eller risikerer at blive hængt.

Til Charlottenborg Forårsudstilling 2020 har Roghani skabt en ny fotoinstallation i to dele med titlerne For the Silenced og For the Forgotten. Installationen består af selvportrætter trykt på keramiske fliser. Hver enkelt flise repræsenterer en person, men er samtidig et udsnit af en fængselsmur. I løbet af det seneste år har Roghani fremstillet mange fliser og for hver flise, hun har skabt, har hun forestillet sig, at det var hende, der var blevet uretfærdigt fængslet, kradsede beskeder og markerede dagene på væggene.

Nogle fliser hænger i reb ned fra loftet og repræsenterer fanger, som har været fængslet længe, og som ingen måske længere husker. For eksempel dem der fik livstidsdomme, og dem hvis fremtid er usikker.

Andre fliser bærer selvportrætter af kunstneren med lukkede øjne. De omkranser et bassin fyldt med rød væske, som symboliserer de fængslede, der siden blev dræbt eller forsvandt.

I lighed med Roghanis værk Barzakh (Limbo), som blev vist på Charlottenborg Forårsudstilling 2019, er fotoinstallationen For the Silenced og For the Forgotten inspireret af kunstnerens egen personlige historie og oplevelse af frygt, som hun beskriver således:

‘Frygt er en følelse, jeg har levet med, lige siden jeg besluttede, hvordan jeg ville leve mit liv og blev klar over mine rettigheder som kvinde. Rettigheder er ikke noget, man kan tage for givet, men må kæmpe for at opnå. Man lever med angsten for at blive udsat for voldsom undertrykkelse eller ende i fængsel. Som det er sket for utallige andre, der har kæmpet denne kamp, kan det føre til, at man bliver dræbt.

Totalitære regimer regerer ved at indgyde frygt, og når man likviderer én person, lukker man således munden på mange andre ved at skabe frygt. Alligevel risikerer kvinder og mænd deres liv, når de fortsat kræver rettigheder, retfærdighed og fred.

I mit hjemland Iran sidder mange kvinder i fængsel under kritisable forhold. Kvinder der forsvarede og kæmpede for mine og andre kvinders rettigheder. Rettigheder som regimet fratog os. Nu smider de os i fængsel, fordi de frygter os.

Jeg vil være en stemme for de mennesker, der kæmper mod uretfærdighed og er blevet fængslet, blot fordi de kræver deres rettigheder.

De der aldrig slap ud af fængslernes mørke.

De der aldrig fik chancen for at slå øjnene op til dagslyset igen.

De der aldrig giver op, som ender i fængsel, men alligevel bevarer håbet om at slippe ud og opleve resultatet af deres kamp.’

Samaneh Roghani bor og arbejder i Malmø, Sverige. Hun har en BA i Fotografi, Kunst og Arkitektur fra Azad Universitetet i Teheran, Iran (2002–2007) samt en BA i Kunst fra Konsthögskolan i Malmö – Lunds universitet, Sverige (2015–2018). Hun læser en MA i Kunst på Konsthögskolan i Malmö – Lunds universitet, Sverige (2018–).