Eugenia Lim (AU) Olfactory (2021)
Olfactory
er én blandt en række skulpturelle værker af Eugenia Lim, der behandler finansialiseringen af tid. Søvn er dér, hvor hvile og heling sker – men hvad hvis den forstyrres eller potentielt udslettes? Fra den migrerende søvnløshed fra Gambels hvidkronede spurv til Amazons verdensøkologi undersøger rækken af værker søvn som den sidste grænse for senkapitalismen. I Olfactory erstatter syntetiske uppers og downers essentielle olier for i det uendelige at augmentere og rekalibrere atmosfæren og døgnrytmerne hos galleriet og dets beboere. (oversat fra kunstnerens egen beskrivelse)

Plastik, Red Bull, vand, sovetabletter fra Amazon. 42x40x9cm.

Diurnal nocturnal (2021)
I Diurnal nocturnal projekterer to færdiglavede lys købt på Amazon et Venn-diagram af tid – ‘Altid på/aldrig slukket’-rummet, som vi kender fra vores globaliserede, digitalt forbundne kapitalistiske verdens 24/7-tid. (oversat fra kunstnerens egen beskrivelse)

LED-lys købt på Amazon.com. Dimensioner varierer.

Fotos: Søren Rønholt

Om kunstneren: Eugenia Lim is an Australian artist of Chinese-Singaporean descent who works across video, photography, performance and spatial practice to explore how national identities cut, divide and bond our interdependent world. An ongoing strand of practice considers work, collectivity, technology and ethics – and art and capital as strange bedfellows. Based on unceded lands in the Kulin Nation, Lim’s work has shown at the Tate Modern, LOOP Barcelona, FIVA (Buenos Aires), Recontemporary (Turin), Kassel Dokfest, Museum of Contemporary Art (Syd), ACCA, Melbourne Festival, Next Wave, ACMI, FACT Liverpool and EXiS (Seoul). She has been artist-in-residence with the Experimental Television Centre (NY), Bundanon Trust, 4A Beijing Studio, Gertrude Contemporary, and was co-founder of Tape Projects and CHANNELS Festival, and co-directed APHIDS (2018-21). She counts amongst her ‘art heroes’: Mierle Laderman Ukeles, Tehching Hsieh, and Agnès Varda. (fra kunstnerens egen beskrivelse)

www.eugenialim.com
@eugeniuslim

Australske Eugenia Lim kåres som vinder af Deep Forest Art Land-prisen 2022 af dette års jury og co-founder af Deep Forest Art Land, Søren Taaning. Prisen udløser muligheden for at skabe et stedsspecifikt værk til skulpturparken i Kibæk i 2023. Eugenia Lim vinder med værkerne Sleep no more (Zonotrichia leucophrys gambelii Taurine edition) (2021-2022), Olfactory (2021) og Diurnal nocturnal (2021).

“To know that my work—created in the depths of Melbourne, Australia’s long lockdown—resonates at a global level, 16,000km away, is a sublime feeling. A Deep Forest feeling! I am honoured to have received the prize and look forward to visiting West Jutland.”

 Eugenia Lim

På vegne af Deep Forest Art Land og dette års jury begrunder Søren Taaning hvorfor netop Eugenia Lim bliver vinderen af prisen:

Vi har sammen med juryen valgt Eugenia Lim, der er en australsk kunstner af kinesisk/singaporiansk oprindelse. Eugenia arbejder på tværs af video, fotografi, performance og skulptur. Ved første øjekast på de indsendte værker vil man måske ikke tænke hendes praksis ud i en skov. Men med baggrund i den originale måde hun behandler og forholder sig til verdenen, mennesker og situationer er vi helt sikre på, at hun vil kunne forstå at udnytte den helt særlige kontekst vi og naturen kan tilbyde.”

Se Eugenias tredje værk herunder og læs kunstnerens kreditering under billedet.

Sleep no more (Zonotrichia leucophrys gambelii Taurine edition) (2021-2022)
Støbt af aluminium, Red Bull-dåser og ritalin (en receptpligtigt medicin, der bruges til at behandle ADHD og søvnproblemer) søger Sleep No More at ophøje en trækfugl på niveau med et kontemporært, åndeligt ikon. Hvert nordligt forår og efterår migrerer titusinder af Gambels hvidkronede spurve 4,000 kilometer mellem Alaska og Californien, mens de flyver om natten og spiser om dagen i op til syv dage ad gangen uden at sove. Spurven (og den samtidige tilstand af altid at være på og aldrig at ikke at være det – som at have en digital enhed på ‘sleep mode’) er et emblem for dette arbejde. (oversat fra kunstnerens egen beskrivelse)

Støbt aluminium, smeltede og usmeltede Red Bull-dåser, ritalin. 32x22x30cm.

Foto: Søren Rønholt

Kreditering (oversat fra kunstnerens egen beskrivelse)

Dette projekt er assiteret af den australske regering gennem Australia Council, landets kunstfinansierende og rådgivende organ.

Dette værk blev udtænkt og skabt på tværs af det uafståede område i den østlige del af Kulin-nationen, Wurundjeri Woi Wurrung og Boon Wurrung. Kunstneren anerkender den suveræne, levende kultur hos de Oprindelige Nationers folk, der forbinder fællesskab, landskab, vand og himmel her og langt ud over dette sted. Dette har altid været, og vil altid være, aboriginalt land.

Kunstner: Eugenia Lim
Skulturel fremstilling: Julien Comer-Klein og Mark Friedlander
Metalfremstilling og installation: Dale Holden
3D-modellering og print: Tony Yu og Melissa Iraheta (NExTlab)
Anonyme arbejdere: Amazons globale logistik- og forsyningskædemedarbejdere, globale post- og fragtkurerere for forskellige virksomheder inklusiv UPS og Australia Post, kinesiske fabriksarbejdere
Tak til: Sidsel Becker, Samantha Barrow, Philippa Griffin, Isabella Hemmersbach, Darcy Zelenko, Quino Holland, Mark Shorter, Amy Coombs and Hoda Afshar.