» English
 

Soloprisen 2012

Som noget nyt, uddeles for første gang Charlottenborg Fondens solopris til en dansk og en international kunstner. Dette indebærer en invitation til at deltage i Forårsudstillingen 2013 med en separatudstilling. 

De to vindere af soloprisen er Christina Schou Christensen, fra Danmark, for de keramiske arbejder "Viskositet" og Nkule Mabaso, fra Sydafrika, for mixed media værkerne 'Conspicuous Individualism' og 'Red Hot Lips'.

Juryens motivation:

Christina Schou Christensen modtager Soloprisen for sin radikale brug af det traditionelle medie; keramik og glasur. Først og fremmest fordi hun med stor dygtighed og håndværk transformerer silhuetter af grundformerne i en fantastisk verden af sanselige objekter, der trodser enhver funktionel anvendelse. For det andet fordi hendes dristige og eksperimenterende brug af glasur, der får lov at flyde frit gennem disse former, bibringer en ny, overraskende og undergravende karakter til arbejdet.

Nkule Mabaso modtager Soloprisen for sine fotografiske værker, der tager afsæt i hendes performance klædt i syntetiske dyreskind og hår. Idet Mabaso bygger oven på sin egen krop med kommercielt tilgængelige hår-extensions, stiller hun spørgsmål ved - og udfordrer grænserne mellem den naturlige og den fabrikerede krop og skubber dermed til et samspil mellem opjektgørelse og selvreflektion. Mabaso har ansøgt fra Sydafrika om at deltage på denne udstilling, og vi finder at ambitionen alene fortjener en bemærkning. At en afrikansk kunstner ønsker at introducere sin stemme for et europæisk publikum undergraver de traditionelle roller i fortællingen om koloniseringen. I en eksponering af sig selv såvel som af populære opfattelser af det fremmede og eksotiske, med stor humor og ironi opnår hun en overraskende effekt, der påtvinger os at genoverveje vores egen rolle som Europæere og europæiske repræsentationer af Afrika.


Christina Schou Christensen (DK, 1973)

Christina.jpg
Foto: Anders Sune Berg

Kunstners statement:
I mit værk Viskositet (2011) har jeg udviklet en viskose glasur – altså en meget sejtflydende glasur – jeg undersøger hvordan glasur kan bruges som en formgivende masse og keramisk udtryk. Eksperimenterne viser hvor langt glasuren kan strækkes, hvordan den formes og hvor meget den kan bære udsmeltningen af glasuren sker i ovnen under høje temperaturer – og er dermed uden for min kontrol.


Nkule Mabaso (ZA, f. 1988)

Nkule.jpg
Foto: Anders Sune Berg

Kunstners statements:
Billeder af race og image er blevet en moderne besættelse, og selv de mest overfladiske dele af menneskekroppen er udsat for intens bearbejdning og genstand for bekymring. Fokuseringen på fysisk og seksuel tiltrækning er et nyttigt udgangspunkt for en undersøgelse af kvindelighedens opståen og de talrige muligheder, den åbner, for en omformulering af kvindeidentiter via styling-procedurer.

I mit værk Red Hot Lips (2011) og Sta-Soft-Fro “Conspicuous Individualism” (2011) udforsker jeg den moderne sorte kvindes identitet, der bryder med strukturer og hierarkiske værdier, der stammer fra kolonitidens racisme, og sætter spørgsmålstegn ved konstruktionen af ‘skønhed’, som den udtrykkes i politikken omkring hår. Hår anvendes som et polyvalent, stærkt symbolsk materiale, der optræder som en metafor for mere generelle samfundsspørgsmål. Den fysiske og materielle anvendelse af hår i mine værker er en måde at afprøve grænserne for traditionel kunst.